Serwis olejowy jest bardzo ważnym elementem konserwacji naszego urządzenia ogrodniczego. Wymiana oleju powinna być podstawowym elementem naszego dbania o kosiarkę/traktorek, zaraz obok wymiany filtrów i świec zapłonowych. Czynnik smarujący odpowiada za poprawne działanie silnika, a także chroni nas przed zbyt szybkim zużywaniem się zębatek oraz pierścieni.
Olej silnikowy – czym jest? Dlaczego jest taki ważny? Jakie ma zadanie?
Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych elementów, jakiemu powinniśmy się przyjrzeć podczas serwisowania/naprawy naszego urządzenia. Czynnik smarujący odpowiada za poprawne i bezawaryjne działanie jednostki napędowej (silnika). Brak odpowiedniego smarowania wybranych elementów w motorze, prędzej czy później doprowadzi do bardzo poważnego i kosztownego uszkodzenia silnika. Wykorzystanie niepoprawnie dobranego oleju, również może przysporzyć nam problemów. Jak tego uniknąć? Skąd mamy wiedzieć jaki olej będzie odpowiedni?
Jaki olej do kosiarki? Jaki olej do traktorka?
Podczas serwisowania naszego urządzenia ogrodniczego, bądź jego przygotowania na nowy sezon, bardzo ważne jest, aby sprawdzić stan naszego oleju. Najlepiej, po „zimowaniu” naszej kosiarki lub traktorka, zmienić olej na nowy, aby uniknąć potencjalnych uszkodzeń silnika. Jednakże – jak wybrać odpowiedni olej do naszego urządzenia?
Bardzo często producenci w swoich instrukcjach zawierają najważniejsze informacje nt. wymaganego oleju – dane informacje również potrafią się znaleźć w schemacie urządzenia, jednakże jest to już rzadsza praktyka.
Warto również wiedzieć jaki posiadamy silnik w naszym urządzeniu spalinowym. Najczęściej spotykanymi silnikami w kosiarkach oraz traktorkach to motory marek: Briggs&Stratton, Honda, Loncin, Tecumseh, Kohler oraz Kawasaki.
Najczęściej wykorzystywanym olejem przez producentów jest olej o oznaczeniu: SAE30 lub 10W30.
Jeżeli nasze urządzenie ma działać późną jesienią, bądź zimą (w niższych temperaturach), warto zastanowić się nad zmianą oleju na 10W40.
Niemniej, aby uniknąć wszelkich nieścisłości, warto samodzielnie sprawdzić informację o dedykowanym czynniku smarującym.

Jaki olej do kosiarki dwusuwowej?
Urządzenia ogrodnicze z silnikiem spalinowym dwusuwowym nie posiadają wydzielonego miejsca na sam olej (Brak miski olejowej). W tym przypadku, do takiego silnika należy wykorzystać mieszankę benzyny z olejem – można to zrobić w kanistrze, bądź bezpośrednio w zbiorniku paliwa.
Najczęstszym sposobem przygotowania mieszanki to: 1:50, czyli 100 ml oleju na 5 litrów paliwa. Analogicznie – 50 ml na 2,5 l benzyny, 25 ml na 1,75 l paliwa, etc.
Dokładne informacje nt. mieszanki przedstawia producent w instrukcji obsługi swojego urządzenia. W zależności od producenta oraz typu urządzenia, mieszanka może różnić się proporcjami, dlatego zawsze warto sprawdzić co zaleca sam producent.
Najczęściej, oleje do silników dwusuwowych są sprzedawane w specjalnych butelkach z dozownikami, tj. ze specjalnymi miarkami, które ułatwiają stworzenie odpowiednich proporcji w mieszance.
Niepoprawna proporcja mieszanki może doprowadzić do uszkodzenia się samego silnika, bądź zwiększone dymienie silnika oraz wzrost emisji spalin.
Co to jest SAE30? Oznaczenia olejów, klasyfikacja, lepkość, gęstość.
Oleje silnikowe posiadają swoje klasyfikacje, które pomagają w rozróżnieniu czynników oraz doborze odpowiedniego oleju dla naszego silnika. Poniżej tłumaczymy podstawowe oznaczenia klasyfikacyjne:
Klasyfikacja lepkościowa:
Klasyfikacja SAE
Klasyfikacja jakościowa:
Klasyfikacja wg ACEA – klasyfikacja europejska
Klasyfikacja wg API – klasyfikacja amerykańska
Klasyfikacja wg ILSAC – klasyfikacja Międzynarodowego Komitetu Standardów i Aprobat Środków Smarnych
Klasyfikacja lepkościowa oleju silnikowego polega na podstawie parametrów użytkowym czynnika smarnego. Klasyfikacja SAE korzysta z 14 klas lepkości:
6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W;
8 klas letnich: 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50, 60.
Klasy zimowe ustalone są według następujących czynników:
-Maksymalna lepkość, jaką osiągnąć może olej w danej ujemnej temperaturze;
-Graniczna temperatura pompowalności;
-Minimalna lepkość w temperaturze 100 °C;
Klasy letnie klasyfikowane są według czynników:
-Minimalna lepkość w temperaturze 100 °C;
-Maksymalna lepkość w temperaturze 100 °C;
-Minimalna lepkość w temperaturze 150 °C;
Olej do przekładni – Jaki wybrać?
Przekładnie oraz skrzynie również wymagają przyjrzenia się swoim olejom. Przekładnie napędowe oraz skrzynie biegów są bardzo newralgicznymi składowymi naszych urządzeń ogrodniczych. Wszystkie koła zębate, które znajdują się w środku przekładni wymagają odpowiedniego smarowania, aby ich zęby nie szczerbiły się po krótkiej pracy. W przypadku doboru odpowiedniego oleju do skrzyni, najlepiej sprawdzić jaki producent zajmował się jego produkcją, przykładowym producentem skrzyni i przekładni jest np. Tuff Torq lub Peerless. Najczęściej, dani producenci sami przekazują informację nt. poprawnego oleju.
Dobranie niepoprawnego oleju do naszej przekładni może nieść za sobą ogromne szkody oraz bardzo kosztowne naprawy. Zalecamy, aby zawsze skorzystać z instrukcji obsługi urządzenia, do którego szukamy oleju.
Olej czy smar do skrzyni w traktorku?
Niektórzy producenci podczas tworzenia swoich konstrukcji przekładni oraz skrzyń, zrezygnowali ze standardowego oleju, a wybrali smar. Takie smary najczęściej są sprzedawane w tubkach. Posiadają one inną gęstość oraz lepkość w porównaniu do olejów. Bardzo często producenci zalecają, aby nie wymieniać danego smaru w skrzyni. Dokładna informacja nt. zastosowanego czynnika smarnego powinna znajdować się w instrukcji samego urządzenia, bądź skrzyni/przekładni.
Smar jest najbardziej kojarzony z przekładniami kątowymi w podkaszarkach i kosach. Dane smary również są sprzedawane w tubkach.
Wartości litrażowe - Ile oleju do traktorka? Ile oleju do kosiarki?
Niestety, nie występuje stała reguła dot. Ilości oleju w kosiarce, bądź traktorku. Wszystko zależy od naszego silnika znajdującego się w urządzeniu. Wielkość silnika, jego moc oraz pojemność, a nawet marka motoru mogą powodować inne wartości. W ramach ujednolicenia informacji, podajmy poniżej uśrednione wartości, które mogą pomóc przy zakupie poprawnej ilości oleju:
Kosiarki (Marki silników):
-Briggs&Stratton - 0,6 l
-Honda - 0,4 l
-Loncin 145 cc - 0,4 l
-Loncin 170 cc+ - 0,6 l
Traktorki (Ilość cylindrów w silniku):
-1 cylinder - 1,1 do 1,2 l
-2 cylindry - około 1,8 l
Jeżeli posiadasz problem z doborem części, serdecznie zapraszamy do kontaktu!
